Saturday, August 2, 2008

Info about unit Trust by Frannez (putera)

Sedikit info berguna mengenai unit trust Public Mutual..

-- anda boleh melabur serendah RM1000.. setiap kali nk tmbh pelaburan, blh tmbh sekurang2nyer RM100.. tak kiralah sebln skali ker..6 bln sekali ker dsbnyer..

--masa mula2 buat pelaburan, yuran pengurusan akan dikenakan. % yuran bergantung kpd jenis dana yg bakal pelabur minat nk melabur.. katakan kalau public ittikal, yuran yg dikenakan adalah 6.5% dari jumlah pelaburan. Katakan kalau nk melabur RM500, 6.5% darab dgn RM500 = RM32.50.

.--bakinyer akan ditukarkan kpd btk unit, bergantung kpd harga jualan pd hari sebelumnya.. kalau nk tgk harga belian, harga jualan, untung atau rugi, leh gi website www.publicmutual.com.my--katakan dlm tempoh kurang seminggu (ini dikenali sbg cooling off period) selps buat pelaburan, tiba2 terdesak nk pakai duit.. pelabur blh dpt semula duit pelaburan td dlm tempoh 6 hari bekeje, 100% duit pelaburan td tmasuk yuran pgurusan td.

.--kita tgk kes lain pulak.. katakan selps bebrp bln/thn melabur, nk pakai duit.. duit blh dkuarkan.duit tbt akan dpt dlm tempoh 10 hari bekeje.. tp kalau masih nk aktifkan akaun, sekurang2nyer kena ader 1000 unit di dlm akaun tbt.

--utk public ittikal, katakan jumlah pelaburan telah mencecah 5000 unit, automatik akan dpt perlindungan TAKAFUL scr percuma, cover sehingga umur 65 thn, dgn syarat akaun tbt tidak ditutup dan sekurang2nya mesti ada 5000 unit.tp skang fund sudah diclose kerana dah fully subscribe..Unit trust amat sesuai kepada mereka yang :1. tidak mempunyai masa untuk membuat pelaburan terus ke kaunter2 saham. Ini kerana untuk melabur dalam kaunter saham BSKL contohnya, kerana kita perlu mengkaji pencapaian sesebuah kaunter. Dengan Unit trust,Pengurus Dana Profesional akan membuat analisis untuk pelabur.2. inginkan keselamatan , kerana UT adalah satu cara yang selamat untuk melabur. SC x kaco!! 3. mempunyai modal yang kecil, tetapi mempunyai pendedahan yang amat besar kepada pelbagai jenis pelaburan yang selalunya tidak boleh dilakukan.4. merancang kewangan jangka panjang untuk tujuan tertentu, cth, beli rumah, hartanah, melancong, dll lagi.5. mempunyai modal yang kecil tapi mahu melabur di pasaran saham..

(quote from frannez - putera forum)

No comments: